Over mij

Mijn foto
Mijn naam is Stefanie. Ik heb kunstacademie afgemaakt in Illustratieve vormgeving. Ik schilder en teken graag figuratief, dier en natuur en accepteer verschillende kunstopdrachten. Het maakt mij iedere keer weer gelukkig om mooie beelden te creëren. https://www.etsy.com/nl/shop/ConstCreations info{at}constcreations.com https://constcreations.com

5 juli 2015

Botanisch Ananas illustreren

Bij Botanisch Kunstenares Margriet Honingh volgde ik voor de tweede keer een workshop. Drie zaterdagen konden meer gevorderden bij haar thuis in het pittoreske dorp Twisk botanisch illustreren.
Een lange rit voor mij, maar de omgeving in april/mei, met bollenvelden in bloei en statige, oude boerderijen was het waard.
© ConstCreations april 2015 
niet ongevraagd kopiëren of publiceren

Ons onderwerp was dit keer best stoer: een ananas, het botanisch illustreren kan namelijk ook over fruit gaan, zolang je het maar natuurgetrouw volgens de regels van botanische kunst weergeeft.


© ConstCreations april 2015 niet ongevraagd kopiëren of publiceren

De huiswerkopdracht was een ei te tekenen. Dit om de licht en schaduwkant van een ovale vorm te oefenen, zoals die ook in de ananas te zien is. Dit moest in grafietpotlood en zo zacht overvloeiend mogelijk, dus precisiewerk.

© ConstCreations april 2015
niet ongevraagd kopiëren of publiceren

Ook nog een opdracht om een al getekende ananas te kopiëren, dit alles om vertrouwd te raken met de ananas: een grote samengestelde vrucht, ontstaan uit vele kleine besjes die samengroeien. De ananas heeft bovenop een rozet van bladeren en is cilindrisch tot kegelvormig. De kleur van de schil is groenachtig tot bruinachtig.

© ConstCreations april 2015 niet ongevraagd kopiëren of publiceren

De opdracht was dat wij een combinatie illustratie zouden maken: een deel van de ananas moest in grafietpotlood, en een deel in aquarelverf. Hoe we de grijs/kleur verdeling maakten was aan onszelf. Ik had kunnen kiezen voor een reep of een strakke symmetrische scheiding, maar ik ben uitgegaan van wat haalbaar was om nog tijdens de workshop met een redelijk eindresultaat te komen.

© ConstCreations mei 2015 niet ongevraagd kopiëren of publiceren

Aquarelleren op botanische wijze had ik nog niet veel gedaan, en wat ik ervan wist is dat het tijdrovend is, dus koos ik om dat kleurrijke waterverf deel toch maar te beperken. Een drietal zaterdagen 'les' vond ik een fijne manier van werken, want je krijgt thuis een week tijd om nog e.e.a. te doen, al moest dat bij mij i.v.m. werk tussendoor.

© ConstCreations mei 2015 niet ongevraagd kopiëren of publiceren
Ik heb de tekening in grafiet thuis uitgewerkt, en ook de eerste lichte aquarelwassingen. Ik toon een reeks tussenfasen. Onderaan dit artikel staat het eindresultaat.

© ConstCreations mei 2015 
niet ongevraagd kopiëren of publiceren

De groep vond ik echt inspirerend, je ziet ieders verschillende stijl en vaak hoog niveau. Mijn ananas mocht na elke workshopdag weer de koeltas in, en thuis in de koeling voor de week erna, en hij was aardig op de rails maar nog niet af toen ik wegging, echter bij niemand was hij al helemaal af. Hoewel de ananassen bij de meesten inmiddels al op het dessertbordje beland waren.

© ConstCreations mei 2015 
niet ongevraagd kopiëren of publiceren
Het is een ingewikkeld patroon, en verschillende illustratoren over de wereld doen niet slechts een poging, maar maken meerdere versies van de ananas om tot perfectie te komen. Ik was die ananas wel zat na een tijd, ook al rook mijn atelier er nog zo heerlijk zoet van.

© ConstCreations mei 2015 niet ongevraagd kopiëren of publiceren
Toen ook voor mijn ananas het laatste uur geslagen had, bedacht ik dat ik hem 'voor de wetenschap' kundig moest ontleden, mocht er iemand geïnspireerd en 'gek' genoeg zijn om na dit blog artikel ook aan de slag te willen. Geloof me, plat lijkt dit opeens zo complex niet meer, dus had ik dit maar veel eerder gedaan! Oh ja, en hij smaakte nog prima.

© ConstCreations juli 2015 niet ongevraagd kopiëren of publiceren
Er zijn op internet wat voorbeelden te zien van 'pineapples' en het is leuk dat iedereen, door de eeuwen heen deze vrucht anders weergeeft. Die van mij is echt donker geworden, mede omdat de partjes een diepere schaduwkleur hadden dan de bladenkroon. Die rozet had ik in het begin al zwaar aangezet, dus om dat voor elkaar te krijgen, moest ik wel doorwerken in diepere tinten van de schil.

© ConstCreations detail, niet ongevraagd kopiëren of publiceren

Geen opmerkingen: